A+ R A-
10 December 2018

Sunday, 11 November 2018 10:19

Πώς, πότε και γιατί στη Λεμεσό είχαμε Λατίνο Επίσκοπο

Το σχίσμα που επήλθε το 1054 μεταξύ της Ανατολικής και Δυτικής Εκκλησίας επέφερε και ψυχρότητα στις σχέσεις της Παπικής Εκκλησίας και της Εκκλησίας της Κύπρου, αφού η δεύτερη τάχθηκε με τις Εκκλησίες της Ανατολής, διακόπτοντας κάθε επαφή με την παπική Εκκλησία.


 

 

Η Α’ Σταυροφορία (1096-1099) είχε ως αποτέλεσμα την ίδρυση Λατινικών κρατιδίων στην Συρία και Παλαιστίνη. Μέσω αυτών η σφαίρα επιρροής του πάπα της Ρώμης απλώθηκε και στην Εγγύς Ανατολή, όπου εγκαταστάθηκαν εκπρόσωποι της Λατινικής Εκκλησίας και των θρησκευτικών αλλά και στρατιωτικών ταγμάτων της ∆ύσης.

 

Η εγκαθίδρυση του Βασιλείου των Λουζινιάν το 1192 στο νησί έδωσε την ευκαιρία την Παπική Εκκλησία να επαναφέρει την «ενότητα» των δύο με την υποταγή της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Κύπρου και με τον προσηλυτισμό των Ελλήνων Ορθοδόξων στο Καθολικό δόγμα. Οι Λουζινιανοί πίστευαν ότι με την επιβολή της Λατινικής Εκκλησίας, θα μπορούσαν να επιβάλουν τους θεσμούς και τη γλώσσα τους στο νησί.

 

Αντιμετώπιζαν, όμως, δυσκολίες αφού η πλειοψηφία των κατοίκων ήταν Έλληνες ορθόδοξοι. Επιπλέον δεν ήθελαν να καταπιέσουν υπερβολικά τους ντόπιους αφού σ’ αυτούς στηρίζονταν οικονομικά.

 

Το πρώτο βήμα για την υποταγή των Ορθοδόξων Επισκοπών της Εκκλησίας της Κύπρου έγινε με την εγκατάσταση της Λατινικής Εκκλησίας στο νησί από τον πάπα Κελεστίνο Γ', (κατά κόσμο Τζιακίντο Μπομπόνε της οικογένειας Ορσίνι), και με τη «Βούλλα της 13ης Δεκεμβρίου 1196».

Από τον Κύπριο χρονογράφο Λεόντιο Μαχαιρά (15ος αιώνας) μαθαίνουμε ότι επί Φραγκοκρατίας υπήρχαν 14 Ορθόδοξες Επισκοπές στο νησί (1. Σαλαμίς, 2. Δαμασία, 3. Κίττιον, 4. Αμαθούς, 5. Κυρίνια, 6. Πάφος, 7.'Αρσενόη, 8. Σολία, 9. Λάπιθος, 10. Κυθηρία, 11. Τριμυθούς, 12. Καρπασία, 13. Λευκοσία, 14. Λεμεσός. *Η ορθογραφία αυτή εμφανίζεται στα γραπτά του Λ.Μ.).

 

Οι Λατίνοι χρονογράφοι του 16ου αιώνα Francesco Amadi (Chronique d’Amadi) και Florio Bustron (Chronique de L'Ile de Chypre) συμφωνούν στην ύπαρξη 15 Επισκοπών αφού συμπεριλαμβάνουν και την Κωνσταντία-Αμμόχωστο, η οποία παραλείπεται από τον Μαχαιρά. Ενώ ο Γάλλος ιστορικός Michel Le Quien (17ος αιωνας) αναφέρει την ύπαρξη 16 Επισκοπών. Βέβαια το 1211 πριν ακόμη μειωθούν οι Ορθόδοξες επισκοπές από τους Λατίνους, ο Γερμανός περιηγητής Wilbrand von Oldenburg που είχε επισκεφθεί την Κύπρο, αναφέρει πως οι Έλληνες ορθόδοξοι στο νησί είχαν 13 Επισκόπους από τους οποίους ο ένας ήταν Αρχιεπίσκοπος.

 

 

xartis-latinosepiskopos.JPG

 

 Η Παπική Εκκλησία και οι Λατίνοι κυβερνήτες εγκατέστησαν τέσσερις επισκοπές, από τις οποίες η Αρχιεπισκοπή έδρευε στη Λευκωσία και οι υπόλοιπες σε Αμμόχωστο, Πάφο και Λεμεσό. Η εμφάνιση Λατίνων κληρικών δεν ήταν πρωτόγνωρη για τους Κυπρίους. Ήδη από τον προηγούμενο αιώνα οι Κύπριοι είχαν έρθει σε επαφή µε τη λατινική εκκλησία. Ειδικότερα στη Λεμεσό και στα 119 χωριά της επαρχίας της, για τρεις περίπου αιώνες, διέμενε ένας μεγάλος αριθμός Λατίνων επισκόπων, προσκυνητών, περιηγητών και έμπορων.

 

Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Κύπρου, βρέθηκε υπό σκληρό διωγμό και οι Επισκοπές της ελαττώθηκαν σταδιακά σε τέσσερις, αφού οι Λατίνοι δε επέτρεπαν την εκλογή νέου επισκόπου μετά το θάνατο του υπάρχοντα με αποτέλεσμα την κατάργηση της έδρας του. Οι τέσσερις αυτές Επισκοπές τελικά εκδιώχθηκαν από τις πόλεις και μεταφέρθηκαν η μεν Αρχιεπισκοπή στη Σολιά, και οι υπόλοιπες στην Καρπασία, στην Πόλη Χρυσοχούς (Αρσινόη) και στα Λεύκαρα.

 


Η Παπική Εκκλησία και οι Λατίνοι κυβερνήτες εγκατέστησαν τέσσερις επισκοπές, από τις οποίες η Αρχιεπισκοπή έδρευε στη Λευκωσία και οι υπόλοιπες σε Αμμόχωστο, Πάφο και Λεμεσό. Η εμφάνιση Λατίνων κληρικών δεν ήταν πρωτόγνωρη για τους Κυπρίους. Ήδη από τον προηγούμενο αιώνα οι Κύπριοι είχαν έρθει σε επαφή µε τη λατινική εκκλησία. Ειδικότερα στη Λεμεσό και στα 119 χωριά της επαρχίας της, για τρεις περίπου αιώνες, διέμενε ένας μεγάλος αριθμός Λατίνων επισκόπων, προσκυνητών, περιηγητών και έμπορων.


 

 

 

Γράφει η Δρ Αννίτα Αντωνιάδου, Ακαδημαϊκός, Επιστημονικός Συνεργάτης

 

Read 360 times

ΑΛΛΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ (ΘΕΣΕΙΣ - ΑΠΟΨΕΙΣ)

Απόκτηση Στέγης: Δικαίωμα και όχι προνόμιο

Απόκτηση Στέγης: Δικαίωμα και όχι προνόμιο

Γιώργος Τ. Γεωργίου, Επαρχιακός Γραμματέας ΑΚΕΛ Λεμεσού-Βουλευτής Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο αυξάνεται το χάσμα πλούσιων και φτωχών...

Η Κύπρος στο αρχαίο Google Map

Η Κύπρος στο αρχαίο Google Map

Δρ. Αννίτα Αντωνιάδου, Ακαδημαϊκός, Επιστημονικός Συνεργάτης Η Κύπρος ανέκαθεν βρισκόταν στο πεδίο των ενδιαφερόντων μεγάλων ανδρών που συνέβαλαν στην...

Το σχολείο που θέλουμε και το μαθητικό κίνημα

Το σχολείο που θέλουμε και το μαθητικό κίνημα

Άλκης Συλικιώτης, Μέλος Κεντρικού Συμβουλίου ΕΔΟΝ, Μέλος Επαρχιακής Γραμματείας ΕΔΟΝ Λευκωσίας-Κερύνειας Οι τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της παιδείας...