A+ R A-
24 October 2018

Thursday, 20 September 2018 16:14

Το παλάτι των Βερσαλλιών στο κέντρο της Λεμεσού

Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 η Δημοτική Βιβλιοθήκη Λεμεσού μεταστεγάστηκε από το Δημαρχείο στο νέο της οίκημα, το Μέγαρο Πηλαβάκη. Ποιος είναι όμως ο Πηλαβάκης που έδωσε το όνομα του στο κτήριο; Ο Αντώνης Πηλαβάκης γόνος επιχειρηματία της εποχής, μεγαλέμπορος ο ίδιος, πρωτοπόρος στον τομέα της κινηματογράφησης, πρώτος έφερε στην Κύπρο την πρώτη εικονοληπτική μηχανή! Το 1917 στην Γιορτή των Παλλεμεσίων παρουσιάζει στο κοινό ταινίες μικρού μήκους δικής του παραγωγής σχετικά με τη ζωή στη Λεμεσό.

 

Στις αρχές του 19ου αιώνα η καθιερωμένη ετήσια απόδραση του για διακοπές στο Μονακό και στη Γαλλία, τον ενέπνευσε για την δημιουργία μιας ιδιωτικής κατοικίας με επιδράσεις από την αρχιτεκτονική των εκεί μεγαλοπρεπή παλατιών και καζίνο. Αυτό έγινε και η μεγάλη φιλοδοξία του κοσμοπολίτη Πηλαβάκη με τις καλλιτεχνικές ανησυχίες, που παρατηρούσε με προσοχή τις περίτεχνες λεπτομέρειες των Ναπολεόντειας αρχιτεκτονικής κτηρίων. Σύντομα στο Παρίσι, στο γραφείο του αρχιτέκτονα Edouard Niermans, τα σχέδια ενός επιβλητικού μεγάρου ολοκληρώθηκαν.

 

Ακολούθησε η προσαρμογή των σχεδίων στις τοπικές κυπριακές κατασκευαστικές μεθόδους, με τη βοήθεια του φίλου του και διάσημου Κερκυραίου αρχιτέκτονα Ζαχαρία Βόνδα.

 

Στα 1919 άρχισαν οι οικοδομικές εργασίες ανεγέρσεως του μεγάρου, με αρχιτεκτονική επηρεασμένη από το Petit Trianon του 18ου αιώνα, ένα μικρό παλάτι μέσα στους κήπου του παλατιού των Βερσαλλιών στη Γαλλία και από τα καζίνο στο μικρό πριγκιπάτο του Μονακό, ιδιαίτερα αυτό του διάσημου τουριστικού θέρετρου του Μόντε Κάρλο. Αφού ολοκληρώθηκε η τοιχοποιία, με όλες τις πέτρινες διακοσμήσεις, κατασκευάστηκε η οροφή, που την αποτελούσαν μεταλλικές δοκοί, με τούβλα στα ενδιάμεσα.

Οι καλύτεροι τεχνίτες της Λεμεσού ανέλαβαν τα σκαλίσματα της πέτρας, με μορφές ερώτων και πλουμιστές γιρλάντες στα πλαίσια, που ετοιμάζονταν επι τόπου. Οι μαστόροι τα κάλυπταν με γύψο για ασφάλεια, και με ξύλινα αναβατόρια τα τοποθετούσαν στις καθορισμένες θέσεις. Τόσο πολυέξοδο ήταν το έργο που ο μεγαλέμπορας αναγκάστηκε να προβεί σε περικοπές στην βόρεια πλευρά που είναι πιο λιτή.

 

Το 1934 ολοκληρώνεται η ανέγερση του Μεγάρου και η Λεμεσός σύσσωμη μαζεύτηκε να το θαυμάσει! Η πλούσια εξωτερική διακόσμησή ξεπερνούσε τις καθιερωμένες αρχές της συμμετρικής διάταξης. Ετερογενείς όγκοι συνδέονταν μεταξύ τους συνθέτοντας ένα απόλυτα αρμονικό σύνολο.

 

Στο εσωτερικό την τεράστια γαλαρία του προθαλάμου διαπερνούσαν τέσσερεις κορινθιακοί κίονες δίνοντας την ψευδαίσθηση μαρμάρου, που οφείλεται σε παλαιά τεχνική με κερί, έργο Ελλαδιτών τεχνιτών. Το δάπεδο επιστρωμένο με πολύχρωμα πλακίδια, ενώ μέσα σε δύο εσοχές, ξύλινες βιτρίνες για την συλλογή των αρχαίων ειδωλίων του ιδιοκτήτη. Ο ίδιος ο Πηλαβάκης είχε επιμεληθεί την περίτεχνη διακόσμηση του μεγάρου, τόσο στο εσωτερικό του αλλά και στην εξωτερική του όψη.

 

Επιπλέον φημολογείται ότι για κάποιο χρονικό διάστημα στο μέσα Μέγαρο υπήρχε και ρουλέτα.

 

Η οικογένεια Πηλαβάκη έζησε στο ανάκτορο αυτό έως το 1966, όταν πωλήθηκε στη Ζήνα Κάνθερ, η οποία με τη σειρά της το δώρισε στο Δήμο Λεμεσού όπου και στέγασε την Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης. Έκτοτε οι παρεμβάσεις αλλοιώνουν τον χαρακτήρα του Μεγάρου. Μεσότοιχοι κατεδαφίστηκαν, τα αυθεντικά δάπεδα στο εσωτερικό αντικατέστησαν οι μαρμαρίνες, ενώ οι τέσσερεις κολώνες της γαλαρίας βάφτηκαν λευκές. Η εξωτερική καλυμμένη βεράντα της πρόσοψης συμπεριελήφθη στον χώρο του αναγνωστηρίου, και τα ξύλινα κουφώματα αντικαταστάθηκαν από συρόμενα μεταλλικά.

 

Πλήρη κατεδάφιση υπέστη και το εντυπωσιακό περιτοίχισμα, που οριοθετούσε και διαχώριζε τον χώρο γύρω από το κτήριο.

 

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, προτάθηκε δημόσια στο Υπουργικό Συμβούλιο η μετατροπή του Μεγάρου Πηλαβάκη από Βιβλιοθήκη σε Καζίνο ενώ με τους σχεδιασμούς για αξιοποίηση του από το ΤΕΠΑΚ, το κτήριο μπαίνει σε νέες περιπέτειες για δέκα χρόνια. Μέχρι ωσότου και ανοίγει ξανά τις πόρτες του το 2018.

 

 

Γράφει η Δρ Αννίτα Αντωνιάδου, Ακαδημαϊκός, Επιστημονικός Συνεργάτης

 

1536592275185_2.png

 

Read 1334 times

ΑΛΛΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ (ΘΕΣΕΙΣ - ΑΠΟΨΕΙΣ)

Από πού μας ήρθε αυτό το κάστρο

Από πού μας ήρθε αυτό το κάστρο

Το Κάστρο της Λεμεσού στην μορφή που το βλέπουμε σήμερα αποτελεί ανακατασκευή της Τουρκοκρατίας, είναι δηλαδή ένα κράμα αρχιτεκτονικό που...

Να αλλάξει ρότα η Ευρώπη!

Να αλλάξει ρότα η Ευρώπη!

Η πορεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο ρόλος και η αποστολή της, το όραμα για μια καλύτερη Ευρώπη αποτελούν σήμερα μείζονος...

Ψηλά κτήρια και απόβλητα στη θάλασσα

Ψηλά κτήρια και απόβλητα στη θάλασσα

Μετά από ερώτηση ημερομηνίας 4 Απριλίου 2018, του βουλευτή εκλογικής περιφέρειας Λευκωσίας κ. Χαράλαμπου Θεοπέμπτου όσον αφορά τα ψηλά κτίρια...