A+ R A-
14 December 2017

Thursday, 12 January 2017 07:45

Η σχέση του Νίκου Καββαδία με την Λεμεσό Featured

106 χρόνια συμπληρώθηκαν χθες Τετάρτη από τη γέννηση του ποιητή των «μεγάλων οριζόντων» Νίκο Καββαδία.

 

Σύντομο βιογραφικό

 

Στα 18 του χρόνια αρχίζει να δημοσιεύει ποιήματα στο περιοδικό της «Μεγάλης Ελληνικής Εγκυκλοπαίδειας» με το ψευδώνυμο Πέτρος Βαλχάλας.

 

Τελειώνοντας το Γυμνάσιο, δίνει εξετάσεις στην Ιατρική Σχολή, αλλά δεν συνεχίζει, καθώς με το θάνατο του πατέρα του αναγκάζεται να εργαστεί σε ναυτικό γραφείο, συνεχίζοντας πάντα να συνεργάζεται με φιλολογικά περιοδικά, μέχρι τη μέρα που βγάζει ναυτικό φυλλάδιο και μπαρκάρει ως «ναυτόπαις» στο φορτηγό «Άγιος Νικόλαος».

 

Το 1934, η οικογένεια μετακομίζει από τον Πειραιά στην Αθήνα και το σπίτι της γίνεται τόπος συγκέντρωσης λογοτεχνών, ζωγράφων και ποιητών. Ο Καββαδίας την εποχή εκείνη περιγράφεται ως ένας λιγομίλητος απλός άνθρωπος, ατημέλητος, χαριτωμένος, εγκάρδιος, με ανεξάντλητο χιούμορ, αγαπητός στους πάντες.

 

Το 1938 στρατεύεται και υπηρετεί στην Ξάνθη, ενώ στη διάρκεια της Κατοχής, ο Καββαδίας περνάει στις γραμμές της Εθνικής Αντίστασης και γίνεται μέλος του ΕΑΜ. Την ίδια ακριβώς περίοδο γίνεται και μέλος του ΚΚΕ και ταυτόχρονα εντάσσεται στην Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών, παρά το γεγονός ότι είχε τυπώσει ως τότε μόνο ένα βιβλίο, το «Μαραμπού», ενώ το όριο ήταν τα τρία βιβλία.

 

Ο «Μαραμπού», όπως τον ονόμασαν οι φίλοι του από την πρώτη ποιητική συλλογή του, ήταν αυτός που μολογούσε τα πάθη των ναυτικών, τους καημούς και τη σκληρή δουλειά τους για λίγα θαλασσοβρεγμένα χρήματα, γιατί η ζωή «είναι δυο σειρές δόντια δυνατά και το ψωμί στρογγυλό, που κυλάει ως τις άκρες του κόσμου». Άρτος, αλλά όχι για όλα τα στόματα...

 

Μέσα σ' αυτούς και ο Νίκος Καββαδίας, πρώτα ναύτης, κατόπιν «μαρκονιστής» - ασυρματιστής - μια ολάκερη ζωή. «Παγιδεύεται από τη θάλασσα, τις πολλές θάλασσες. Τη μία».

 

Τόποι μακρινοί και λιμάνια άγνωστα και γυναίκες τραγικές ήταν οι αγάπες του ποιητή του «Μαραμπού». Και η ζωή στη στεριά, μικρό διάλειμμα ανάμεσα σε δυο ταξίδια. Ο Κόλιας Καββαδίας (χαϊδευτικό, αντί για Νίκος) φορούσε πάντα τη μαύρη ναυτική φανέλα του κι ένα σκούφο από αστρακάν κι όταν μιλούσε άφηνε τη βραχνή φωνή του ν' αργοσέρνεται.

 

Πολλά χρόνια είχε να γράψει ποίηση και τον ρωτούσανε γιατί δεν γράφει. Δεν το 'λεγε σε κανέναν. Αλλά κάποτε τ' ομολόγησε: «Το '57 η θάλασσα πήρε τον αδερφό μου. Δεν έγραψα ούτε στίχο. Ήταν ο πιο χαρούμενος, ο πιο καλοσυνάτος άνθρωπος στον κόσμο. Αφού δεν έγραψα γι' αυτή την αγάπη, γιατί να γράψω;».

 

Το βιβλίο για την σχέση του ποιητή με την Λεμεσό

 

Στις 09 Φεβρουαρίου στο Σπίτι της Κύπρου στην Αθήνα θα παρουσιαστεί το βιβλίο ΜΕΛΒΟΥΡΝΗ ΚΑΙ ΛΕΜΕΣΟΣ ΔΥΟ ΛΙΜΑΝΙΑ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΚΑΒΒΑΔΙΑ. Το βιβλίο το έγραψε ο επιστημονικός Διευθυντής του Ιστορικού Αρχείου του Δήμου Λεμεσού Μίμης Σοφοκλέους. Το εξώφυλλο είναι του αρχιτέκτονα Τάσου Ανδρέου. «Πρόκειται για μελέτη στην οποία αναδεικνύεται η παρουσία του ποιητή σ' αυτές τις δυο πόλεις- λιμάνια, καθώς και ο πολυπολιτισμικός χαρακτήρας του έργου του. Κυκλοφόρησε σε συλλεκτική έκδοση σε 100 αριθμημένα και υπογεγραμμένα αντίτυπα από τις Εκδόσεις ΑΦΗ» ανέφερε ο κ. Σοφοκλέους. 

 

Πληροφορίες από το 902.gr

 

Read 2080 times

ΑΛΛΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ (ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ)

Στη Λεμεσό η πρώτη Ατομική Έκθεση Ζωγραφικής της Έμιλυς Παυλίδου

Στη Λεμεσό η πρώτη Ατομική Έκθεση Ζωγραφικής της Έμιλυς Παυλίδου

Εγκαίνια της πρώτης ατομικής έκθεσης ζωγραφικής της Έμιλυς Παυλίδου από τον κ. Κυριάκο Μπαρρή, Φιλόλογο, Επίτιμο Πρόεδρο Συνδέσμου Ελλήνων Διευθυντών...

Η λαμπερή, θεατρική και χειμαρρώδης ερμηνεύτρια ταξιδεύει στη Λεμεσό για μία μοναδική εμφάνιση στη Λεμεσό

Η λαμπερή, θεατρική και χειμαρρώδης ερμηνεύτρια ταξιδεύει στη Λεμεσό για μία μοναδική εμφάνιση στη Λεμεσό

80% φως και 20% σκοτάδι χαρακτηρίζει τον χαρακτήρα, την μουσική, τα live και ολόκληρη την κοσμοθεωρία της Μαρίζας Ρίζου που...

Απόψε στη Λεμεσό «Η φιλία κατά τον Αριστοτέλη μέσα από την ποίηση Καβάφη»

Απόψε στη Λεμεσό «Η φιλία κατά τον Αριστοτέλη μέσα από την ποίηση Καβάφη»

Ο Πολυχώρος Λόγου και Τέχνης Ροές διοργανώνει διάλεξη και διαλογική συζήτηση.